We kunnen ons voorstellen dat u vragen hebt over de plannen. Het gaat tenslotte om uw buurt. U kunt daarom altijd telefonisch of per e-mail bij ons terecht voor meer informatie.
Hieronder leest u de antwoorden op enkele veelgestelde vragen. De vragen zijn gegroepeerd in 2 rubrieken. Klik op de rubriek om de vragen (en antwoorden) te zien.
Mijn inkomen is te hoog om straks weer voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen. Krijg ik dan wel een urgentieverklaring om te zoeken naar een andere woning?
Ja, u krijgt wel een urgentieverklaring van de gemeente. Maar deze geldt alleen voor sociale huurwoningen. Het is dus de vraag of de urgentieverklaring voor u helpend is. De inkomensgrens voor sociale huur is met een urgentie wel iets hoger dan normaal, namelijk € 49.013 (prijspeil 2022).
Voor bewoners met een inkomen dat boven deze grens ligt gaan we zoeken naar andere oplossingen. Zo reserveren we 50% van de woningen in het project aan de Admiraal Helfrichsingel voor bewoners van Te Werve Oost. U krijgt daarover op een later moment meer informatie.
Ik wil graag terugkomen in Te Werve Oost, maar ik heb geen recht meer op een sociale huurwoning. Kan ik dan een middenhuurwoning in Te Werve Oost krijgen? Of een koopwoning?
De terugkeergarantie geldt voor alle bewoners. Rijswijk Wonen of Synchroon zullen dan zorgen dat er ook voor u een woning is die past bij uw gezinssamenstelling en inkomen.
Wanneer moet ik mijn huis uit?
Als wij uw huis gaan slopen, dan moet u uw huis uit. U hoort dat minimaal anderhalf jaar van tevoren. We weten nu nog niet voldoende van bijvoorbeeld het sloop- en bouwproces om per woning aan te geven wanneer dat is. Voor half 2024 wordt uw huis in ieder geval niet gesloopt.
Wanneer kunnen we de eerste werkzaamheden verwachten?
De komende 2 jaar zijn we bezig met het maken van een plan. Dat plan maken we samen met bewoners. De eerste werkzaamheden starten dus niet eerder dan in 2024.
Wordt de hele wijk in één keer vernieuwd of gaat dat in stappen?
Het is de bedoeling om de wijk in verschillende stappen aan te pakken. Dat betekent dat niet alles in één keer gesloopt gaat worden. Ook de bouw van nieuwe woningen zal in verschillende stappen gebeuren.
Hoe krijg ik informatie over de plannen?
U ontvangt van ons altijd informatie op papier wanneer er nieuws is of wanneer u wordt uitgenodigd om mee te denken.
Welke rechten en plichten heb ik?
Rechten en plichten van bewoners komen in een zogenoemd sociaal plan. Hierin staan alle afspraken over zaken als verhuisvergoeding, terugkeer, zelf aangebrachte voorzieningen enzovoort. Wij maken dit plan samen met de projectcommissie. Deze bestaat uit bewoners uit uw buurt. Hier vindt u meer informatie over de projectcommissie.
Krijg ik een vervangende woning? U moet inderdaad verhuizen. U krijgt ruim de tijd om een andere woning te vinden. Minimaal anderhalf jaar. En een jaar voor de sloopdatum krijgt u een urgentieverklaring waarmee u voorrang heeft bij het zoeken naar een passende woning op Woonnet Haaglanden. De urgentieverklaring is geldig voor de hele regio Haaglanden. Lukt het u echt niet een woning te vinden? Dan gaan we met u meekijken en meedenken.
Kan ik weer terugkomen in de buurt? Ja, iedereen dit dat wil kan terugkeren in de wijk. Wel gelden hierbij de wettelijke regels voor toewijzing van woningen. Daarom zullen we in het persoonlijke gesprek ook aan u vragen wat uw gezinssamenstelling en inkomen is. Dan kunnen we zorgen dat er voor iedereen die dat wil weer plek is in de nieuwe wijk.
Als ik terug wil komen in de nieuwbouw, gaat mijn huur dan omhoog? De prijzen van de nieuwbouw kunnen inderdaad hoger zijn dan uw huidige huurprijs. Zeker als u al lang geleden in uw huidige woning bent gaan wonen. Als u nu huurtoeslag krijgt zal dat straks ook het geval zijn. Alleen wordt het bedrag aan huurtoeslag hoger waardoor de echte stijging voor u beperkt blijft. Daarnaast is de nieuwbouwwoning veel beter geïsoleerd. Hierdoor is er minder energie nodig om de woning te verwarmen. Daarmee kunt u ook een aanzienlijk bedrag besparen.
Krijgt u geen huurtoeslag? Dan komt u in aanmerking voor een wenperiode. Dat betekent dat u niet direct de volle huur hoeft te betalen. De precieze regeling hiervoor komt in het sociaal plan.
Wat gebeurt er met de huur van mijn huidige woning?
Zolang u nog in Te Werve Oost woont zal de huur niet meer verhoogd worden.
Wat als ik niet akkoord ben met het slopen van mijn woning? We kunnen ons voorstellen dat u niet blij bent dat uw woning wordt gesloopt. Deze keuze wordt gemaakt door Rijswijk Wonen. Maar door goede afspraken in het sociaal plan wil Rijswijk Wonen ervoor zorgen dat u straks ook weer plezierig woont. In Te Werve Oost of elders, waar u voor kiest.
Hoeveel tijd heb ik om te zoeken naar een woning? Als wij uw huis gaan slopen, dan krijgt u tenminste anderhalf jaar de tijd om een andere woning te vinden via Woonnet Haaglanden. Als u al eerder wilt verhuizen, neemt u dan contact met ons op.
Ik wil nu eigenlijk al weg, krijg ik dan ook de verhuiskostenvergoeding? Ja, Rijswijk Wonen heeft besloten om de verhuiskostenvergoeding per 1 juli 2022 te laten ingaan. Alle bewoners van de te slopen woningen hebben daar bericht over gehad.
Mijn inkomen is inmiddels gestegen en ik kom niet meer in aanmerking voor sociale huur. Moet ik dan weg als mijn woning wordt gesloopt? Ook dan is er plaats voor u in de nieuwe wijk. Als uw inkomen hoger is dan de grens voor sociale huur, dan is koop of middeldure huur, die we ook in de wijk willen realiseren, een optie voor u.
Welke vergoedingen of hulp krijg ik? Dit wordt geregeld in het sociaal plan. U krijgt een officieel bericht vanaf welk moment deze afspraken voor u gelden. Dit heet de peildatum. Wettelijk heeft u in ieder geval vanaf dat moment recht op een verhuiskostenvergoeding. Deze bedraagt momenteel € 6.505.
Wat is een sociaal plan? In het sociaal plan maken we afspraken over de rechten die u heeft. En wat hiervoor de voorwaarden zijn om in aanmerking te komen. Het sociaal plan wordt samen met de projectcommissie en de Bewonersvereniging Rijswijk opgesteld.
Wat is een peildatum? De peildatum is een datum die we samen met de gemeente vaststellen. De peildatum is gekoppeld aan wettelijke termijnen en kan pas worden vastgesteld als we een concrete sloopdatum hebben. De peildatum wordt per fase vastgesteld. Er wordt u daarover persoonlijk een brief gestuurd.
Kan ik mij al opgeven voor een nieuwbouwwoning? In het persoonlijke gesprek kunt u laten weten of u terug wilt keren naar de nieuwbouw.
Moet ik twee keer verhuizen? Dat hangt er vanaf. Als u besluit een andere woning te betrekken en niet terug te keren naar de wijk, hoeft u uiteraard maar één keer te verhuizen. Daarnaast kunnen mensen waarvan de woning in een wat latere fase wordt gesloopt, wellicht direct naar de nieuwbouw verhuizen. We weten nu nog niet voldoende van bijvoorbeeld het sloop- en bouwproces om per woning aan te geven welke woning in welke fase wordt gesloopt. Voor half 2024 wordt uw huis in ieder geval niet gesloopt.
Ik wil graag terugkeren naar mijn eigen straat, kan dat? U kunt zich inschrijven voor een woning in uw oude straat, als dit een passende woning is. We weten alleen nog niet wat er op welke plaats gebouwd gaat worden.
Als u wilt terugkeren naar uw huidige straat is twee keer verhuizen helaas noodzakelijk. U verhuist dan eerst naar een andere woning en woont daar tot na de oplevering van uw nieuwe woning. Dit kan enkele jaren duren. Er wordt per huishouden maar één keer een verhuiskostenvergoeding uitgekeerd.
Ik zie erg op tegen een verhuizing, kan ik daar hulp bij krijgen? Met elke bewoner bespreken we in een persoonlijk gesprek de woonwensen. Samen zoeken we naar de meest passende oplossingen.
Kan ik mij nog aanmelden voor de projectcommissie? De commissie is voor en door bewoners. Dit is iets wat de projectcommissie zelf besluit. Wel vragen we om een vaste groep die het gesprek voert met Rijswijk Wonen
Ik heb een reparatieverzoek of onderhoudsklacht. En nu? Het reguliere onderhoud gaat door. Reparatieverzoeken en onderhoudsklachten kunt u gewoon blijven melden bij Rijswijk Wonen. Dat kan via www.rijswijkwonen.nl/reparatie-melden of telefonisch: (070) 33 64 200.
Waar kan ik mijn andere vragen stellen U kunt ons bellen op 070-3364200 of mailen via Tewerve@rijswijkwonen.nl.
Interesse om in het vernieuwde Te Werve Oost te wonen? Schrijf u hier in als geïnteresseerde.
Samen aan de slag om van Te Werve een nog fijnere wijk te maken.